19. syyskuuta 2010

Näy, niin kuulut!

"Pahinta niin politiikassa kuin yritysmaailmassa on näkymättömyys". Näin loistavasti tiivisti asian Kreetta Onkeli Talouselämän kolumnissaan. Viihdemaailmasta tuttu näkymisen pakko on luikerrellut joka paikkaan. Poliitikoista ja yritysjohtajista on tulossa BB-Hennoja ja Diili-Jethroja. Jälkimmäisten tempaukset senkuin kovenevat, ilmeisesti vain siksi, että pärstä näkyisi vielä useammin keltaisen lehtien sivuilla. Asiaosaajien luulisi näkyvän otsikoissa muutenkin, mutta eniten tiedämme heistä, jotka ovat ryvettyneet seksiskandaaleissa tai (vaali)rahasotkuissa. Kanerva, Berlusconi, HP:n Mark Hurd, Tiger Woods, Sarkozy, Kaikkonen ja Vanhanen (viimeisimmät kunnostautuneet kummallakin saralla)... ja listaa voisi jatkaa ja jatkaa.

Miksi en tiedä yhtä paljon kansanedustajistamme, jotka eivät loista kähmyilyillään, vaan hoitavat työnsä, sen, jonka takia heidät on eduskuntaamme valittu? Koska se ei myy. Ei kiinnosta. Tai näin ainakin väitetään. Iltapäivälehtiä ostetaan varmasti viihdyttämään, mutta Hesarin tilaaja todennäköisesti toivoo hieman syvyyttäkin uutisiin. Joten kyllä ne asia-asiatkin ihmisiä kiinnostavat.

Jenkkimarkkinoille pääsy on erittäin vaikeaa. Nokian epäonnistuneet yritykset siellä vauhdittivat jopa toimitusjohtajan vaihtoon. Nokia-puhelin ei ole ilmeisesti tullut näkyväksi ja haluttavaksi kuluttajille, vaikka yhtiö onkin kiistellyt Applen kanssa patenteistaan. Toivottavasti Ivana Trumpin haaste IVANAHelsinkiä vastaan toimii paremmin pienen suomalaisen design-yrityksen hyväksi. Ainakin se saa näkyvyyttä, jollaista sillä ei olisi varaa ostaa. Go Paola go!

kuva: mtv3.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti